АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ до проекту рішення Вапнярської селищної ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади на 2026 рік»
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проєкту рішення Вапнярської селищної ради
«Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади »
Аналіз регуляторного впливу проєкту рішення Вапнярської селищної ради « Про встановлення місцевих податків та зборів на території Вапнярської територіальної громади» підготовлено відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами (Постанова Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1151).
Регуляторний орган: Вапнярська селищна рада.
Розробник документа: фінансовий відділ Вапнярської селищної ради.
Контактний телефон : 0956428769, finvidil.vapnyarka@gmail.com
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом регулювання
Згідно зі статтею 10 та пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України законодавчо закріплено право органів місцевого самоврядування приймати рішення про встановлення місцевих податків і зборів в межах своїх повноважень.
Згідно п.12.3.3. ст. 12 Податкового кодексу України копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків та зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів ( ГУ ДПС у Вінницькій області), але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.
Згідно п.12.3.4 ст. 12 Податкового кодексу України, рішення Вапнярської селищної ради «Про встановлення ставок місцевих податків та зборів на території Вапнярської територіальної громади» повинно бути офіційно оприлюднене до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків і зборів або змін.
Проєктом передбачається створення умов для надходження до бюджету коштів від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку,туристичного збору та єдиного податку, забезпечення збалансованості дохідної частини бюджету та задоволення нагальних потреб громади. Кошти від їх надходження спрямовуються на забезпечення діяльності функціонування бюджетних установ, благоустрій територій територіальної громади, виконання програм соціально-економічного розвитку Вапнярської територіальної громади.
Причини виникнення проблеми
У разі неприйняття рішення Вапнярської селищної ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади » ,податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плата за землю, транспортний податок, туристичний збір та єдиний податок, справлятиметься із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нових ставок, що спричинить втрати дохідної частини бюджету. Як наслідок, будуть не профінансовані соціальні програми громади.
Аналіз втрат до місцевого бюджету
Питання додатково залучених коштів в розмірі 724,7 тис. грн. до бюджету Вапнярської селищної ради, пропонується вирішити шляхом ухвалення рішення селищної ради з урахуванням вимог чинного законодавства та в межах повноважень органів місцевого самоврядування. Кожен податок є важливою складовою доходів бюджету. Згідно з бюджетним законодавством перелічені в таблиці податки є джерелами надходжень загального фонду бюджету. За рахунок цих податків утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню громади в галузях освіти, культури , охорони здоров’я та інше.
Підтвердження важливості проблеми
Важливість проблеми при затвердженні місцевих податків і зборів полягає в необхідності наповнення місцевого бюджету та спрямування отриманих коштів від сплати на вирішення соціальних потреб територіальної громади та покращення її інфраструктури. Тому Вапнярською селищною радою розроблений проєкт рішення « Про встановлення місцевих податків та зборів на території Вапнярської територіальної громади». У разі його прийняття очікується, що до бюджету Вапнярської селищної ради додатково надійдуть кошти в розмірі 724,7 тис. грн. Разом з тим, при прийнятті рішення необхідно забезпечити баланс інтересів усіх сторін-суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. Реформування країни неможливе без ефективного розвитку територіальних громад, які потребують відповідного фінансового забезпечення.
Проблема, яку пропонується вирішити шляхом прийняття відповідного регуляторного акту, має велике значення для мешканців Вапнярської територіальної громади. Проєктом передбачається створення умов для надходження до бюджету Вапнярської селищної ради коштів від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю, транспортного податку, єдиного податку, туристичного збору, забезпечення позитивного впливу на ринкове середовище та умови конкуренції на території Вапнярської територіальної громади. Встановлення обґрунтованих ставок податків для зборів для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності та віднесені до I та II групи платників єдиного податку дозволить суттєво зміцнити ресурсну базу бюджету громади.
Станом на 01.01.2025 року на території Вапнярської ТГ обліковано 267 платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, які є власниками житлової та нежитлової нерухомості, з них: 238 фізична особа, 29 - юридичних осіб. Надходження від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у 2024 році склали-3256,8 тис. грн., в тому числі фізичними особами -911,9 тис. грн., 2344,9 тис. грн.-юридичними особами. Земельний податок за 2024 рік сплатили 1140 платника податку в т. ч.: 1120 фізичні особи та 20 – юридичні особи. Доходи від плати за землю за 2024 рік склали-4684,6 тис. грн.
На обліку стоїть 226 платників єдиного податку з них: 86 платників I групи, 140 платники II групи. Єдиного податку за 2024 рік сплачено до бюджету, що увійшли до складу громади, 9432,1 тис. грн., з них : 3,3 тис. грн.-надійшло від юридичних осіб, 7494,8 тис. грн.-фізичних та 1934,0 тис. грн. надійшло від сплати єдиного податку сільськогосподарськими товаровиробниками, у яких частка сільськогосподарського товаро виробництва за попередній податковий ( звітний ) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків
Тому проєктом регуляторного акту збережено, як і в попередні роки, утримання ставок місцевих податків і зборів на прийнятому для усіх сторін рівні.
З метою уникнення надмірного податкового навантаження визначено оптимальний рівень оподаткування, який би забезпечував стабільні та достатні надходження в бюджет Вапнярської територіальної громади, а з другого боку, не ліквідував би стимулів до активізації підприємницької діяльності. Ставки єдиного податку для суб’єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування та віднесені до I та II групи платників єдиного податку, встановлені за розміром, який є спроможним до сплати підприємцями ( I група -10 відсотків від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня податкового ( звітного) року, II група 15 відсотків від мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового ( звітного) року). В свою чергу, розробником проєкту регуляторного акта було проведено консультації з представниками суб’єктів господарювання, які погодилися на запропоновані розміри ставок для платників єдиного податку I та II груп.
До бюджету Вапнярської селищної ради за 2024 рік надійшло -29,9 тис. грн. від туристичного збору , ставка збору встановлена за кожну добу тимчасового розміщення особи у місцях проживання ( ночівлі), визначених підпунктом 268.5.1 пункту 268.5 статті 268 Податкового кодексу України, у розмірі 0,5 відсотка -для внутрішнього туризму та 2 відсотки-в’їзного туризму від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного ( податкового ) року, для однієї особи за одну добу тимчасового розміщення.
Примітка: враховуючи те, що транспортний податок встановлюється Податковим кодексом та не підлягає регулюванню органами місцевого самоврядування він буде справлятись виходячи з норм Кодексу у фіксованому розмірі - 25 000 грн. за один об’єкт оподаткування. Обсяг надходжень до місцевого бюджету не зміниться, тому втрати до бюджету по даному податку не розраховувались.
Разом з тим, у разі не прийняття рішення про встановлення транспортного податку селищна рада порушить норми Податкового кодексу України в частині обов’язкового встановлення цього податку.
Таким чином, Вапнярська селищна рада не підвищувала ставки туристичного збору, також, враховуючи пропозиції підприємців, не підвищувала ставки єдиного податку та плати за землю. Розміри ставок туристичного збору земельного податку а також єдиного податку для платників єдиного податку І та ІІ групи залишаються на рівні минулорічних.
Для забезпечення видаткової частини місцевого бюджету щодо збільшення фінансування соціальних програм громади, з метою якісного наповнення бюджету, розширено кількість об’єктів оподаткування в розрізі цільового призначення земель, усунено положення, які містять ознаки дискримінації, правила та процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
Важливість проблеми при затвердженні місцевих податків і зборів полягає в необхідності наповнення місцевого бюджету та спрямування отриманих коштів від сплати місцевих податків та зборів на вирішення соціально-економічних проблем громади, благоустрій населених пунктів, покращення інфраструктури.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
Так |
- |
Органи місцевого самоврядування |
Так |
- |
Суб'єкти господарювання, у тому числі суб'єкти малого підприємництва* |
Так |
- |
Відповідно до чинного законодавства повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів є виключно компетенцією органів місцевого самоврядування. Застосування процедури не має альтернатив, проблема встановлення місцевих податків і зборів не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до Податкового кодексу України є компетенцією Вапнярської селищної ради.
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів
Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів з огляду на вимоги Податкового кодексу України , а саме, у разі, якщо селищна рада у термін до 15 липня не прийняла та до 25 липня не оприлюднила рішення про встановлення місцевих податків і зборів на наступний рік, такі податки справляються, виходячи з норм Податкового кодексу України, із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів. Отже, з метою правового регулювання господарських і адміністративних відносин між органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання, недопущення суперечливих ситуацій, безумовного виконання вимог Податкового кодексу України, вказана проблема потребує розв’язання шляхом прийняття рішення « Про встановлення місцевих податків та зборів на території Вапнярської територіальної громади».
2. Цілі державного регулювання
Проект регуляторного акта спрямований на розв’язання проблеми, визначеної в попередньому розділі АРВ в цілому.
Основними цілями регулювання є:
- здійснити планування та прогнозування надходжень від місцевих податків та зборів при формуванні бюджету;
- встановити доцільні і обґрунтовані розміри ставок місцевих податків і зборів з урахуванням рівня платоспроможності громадян і суб’єктів господарювання та відповідно до потреб місцевого бюджету;
- встановити пільги щодо сплати місцевих податків і зборів;
- забезпечити своєчасне надходження до місцевого бюджету територіальної громади місцевих податків та зборів;
- забезпечити відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.
Основними цілями його прийняття є:
- виконання вимог чинного податкового законодавства України;
- впорядкування сплати місцевих податків і зборів платниками податків на території Вапнярської територіальної громади;
- визначення вичерпного переліку податків та зборів, що мають справлятися на території громади;
- встановлення розмірів ставок місцевих податків та зборів в межах визначених Податковим кодексом України;
- збільшення надходжень до місцевого бюджету за рахунок встановлених місцевих податків та зборів;
- здійснення планування та прогнозування надходжень від місцевих податків та зборів при формуванні місцевого бюджету.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1. Не виносити на розгляд сесії селищної ради та не приймати рішення селищної ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади ». |
У разі не прийняття рішення «Про встановлення ставок місцевих податків та зборів на території Вапнярської територіальної громади », податки будуть справлятися по ставкам, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування даних податків, що спричинить втрати дохідної частини бюджету. Очікуванні втрати місцевого бюджету в результаті неприйняття рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади » складатимуть: 724,7 тис. грн., що поставить під загрозу фінансування соціально важливих місцевих програм, бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури та спорту. |
Альтернатива 2. Прийняти рішення «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади » у запропонованому вигляді . Встановлення диференційованого розміру ставок залежно від типів об’єктів нерухомості та місця їх розташування ( зональності ) як запропоновано в проєкті рішення. Встановлення диференційованого розміру ставок земельного податку відповідно до класифікації видів цільового призначення земель. Встановлення ставок єдиного податку для платників I групи- 10 відсотків та II групи -15 відсотків. |
Прийняття даного рішення забезпечить досягнення встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати місцевих податків і зборів на території громади та відповідне наповнення місцевого бюджету. Забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування. До бюджету територіальної громади орієнтовно надійде 18059,3 тис. грн., що дозволить профінансувати в повному об’ємі комунальні дошкільні навчальні заклади, благоустрій та інші соціальні програми. Крім того, при визначенні розміру ставок податків та зборів, враховані пропозиції підприємців, що дозволить уникнути соціальної напруги та сприятиме підвищенню рівня довіри до місцевої влади. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків і зборів . |
За рахунок прийняття максимальних ставок можливе значне перевиконання дохідної частини місцевого бюджету. Прийняття такого рішення призведе до значного збільшення навантаження на суб’єкти господарювання, що в свою чергу призведе до нарахування пені, штрафних санкцій за несвоєчасну сплату, збільшить недоїмку із сплати податків і зборів, зменшення кількості тих самих суб’єктів господарювання, що в подальшому може призвести до зменшення надходжень до місцевого бюджету. Тому дана альтернатива є неприйнятною. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів органів місцевого самоврядування
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива1 Збереження ставок місцевих податків та зборів на діючому рівні |
Відсутні |
Зменшення надходжень до місцевого бюджету в сумі 724,7 тис. грн. |
Альтернатива 2 Прийняття регуляторного акта відповідно до Податкового кодексу України. Встановлення ставок місцевих податків та зборів згідно з проєктом рішення |
1. Забезпечить дотримання вимог Податкового кодексу України, реалізацію наданих органам місцевого самоврядування повноважень. 2. Забезпечить надходжень до бюджету Вапнярської територіальної громади в обсязі 18059,3 тис. грн. 3. Створить сприятливі фінансові можливості місцевої влади для задоволення соціальних та інших потреб територіальної громади. 4. Вдосконалить відносини між місцевою владою, органом фіскальної служби та суб’єктами господарювання пов’язаних зі справлянням місцевих податків і зборів. |
Витрати пов’язані з публікацією об’яви щодо громадського обговорення проєкту та надання пропозицій. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків і зборів |
Забезпечить максимальне надходження до бюджету ТГ, що дасть змогу реалізувати більше проєктів економічного і соціального розвитку громади. |
Існування ризику переходу діяльності суб’єктів господарювання в «тінь» та несплата податків. Погіршення іміджу місцевої влади. |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 Збереження ставок місцевих податків та зборів на діючому рівні |
Відсутні |
Прямі витрати пов’язані зі сплатою податків сумі: 17334,6 тис. грн.. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок місцевих податків та зборів згідно з проєктом рішення |
Вирішення соціально-економічних проблем громади за рахунок наповнення дохідної частини місцевого бюджету Вапнярської територіальної громади. |
Затрати часу, необхідні для вивчення положень про місцеві податки та збори, обговорення проєкту рішення. Сплата податків за запропонованими ставками у сумі 18059,3 тис. грн. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків і зборів |
Вирішення більшої кількості соціально-економічних проблем громади за рахунок значного зростання дохідної частини місцевого бюджету. Зростуть обсяги надання послуг та якісно і кількісно поліпшиться місцева інфраструктура. |
Надмірне податкове навантаження призведе до несвоєчасної сплати місцевих податків та зборів, а це в свою чергу до нарахування пені та штрафних санкцій. |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб'єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом* |
Кількість суб'єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
0
|
0
|
165 |
1477 |
1642
|
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
0,0 |
0,0 |
10 % |
90 % |
100% |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 Збереження ставок місцевих податків та зборів на діючому рівні |
Суб'єкти господарювання у 2026 році будуть сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плату за землю та єдиний податок на 17334,6 тис. грн. менше. |
Відсутні |
Альтернатива 2 Встановлення ставок місцевих податків та зборів згідно з проєктом рішення |
Сплата податків і зборів за обґрунтованими ставками. Встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян. Відкритість процедури, прозорість дій місцевого самоврядування. Вдосконалення відносин між селищною радою, органом фіскальної служби та суб’єктами господарювання пов’язаних із справлянням місцевих податків та зборів, оскільки враховані пропозиції суб’єктів підприємницької діяльності. Дозволяє наповнювати місцевий бюджет власними надходженнями. |
Суб'єкти господарювання будуть сплачувати податок за ставками згідно рішення Вапнярської селищної ради, які становитимуть 18059,3 тис. грн. Затрати часу, необхідні для ознайомлення з рішенням про місцеві податки і збори - мінімальні. Затрати часу, необхідні для ознайомлення з рішенням про місцеві податки і збори |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків і зборів |
Відсутні |
За рахунок прийняття максимальних ставок будуть наявні додаткові витрати. Надмірне податкове навантаження спричинить додаткові (непомірні) витрати малого бізнесу. |
Оскільки дія рішення не розповсюджується на суб’єктів великого і середнього підприємництва, то аналіз розрахунку їх витрат не проводився.
4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 - цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 Збереження ставок місцевих податків та зборів на діючому рівні |
1
|
Така альтернатива є не прийнятною, оскільки місцеві податки та збори будуть сплачуватися платниками відповідно до Податкового кодексу України за мінімальними ставками, громадяни втратять додаткові пільги. Зменшаться надходження до місцевого бюджету, а це не дозволить профінансувати в повній мірі соціально-економічні та інші програми. Проблема буде існувати до 2027 року. Очікуванні втрати до місцевого бюджету складатимуть 724,7 тис. грн. |
Альтернатива 2 Встановлення ставок місцевих податків та зборів згідно з проєктом рішення |
3 |
Прийняття даного рішення селищної ради забезпечить досягнути встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати місцевих податків і зборів на території Вапнярської громади та відповідне наповнення місцевого бюджету. До бюджету територіальної громади надійде орієнтовно 18059,3 тис. грн. Таким чином, прийняттям вказаного рішення буде досягнуто балансу інтересів громади і платників податків і зборів. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків і зборів |
2 |
Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме існує ризик переходу суб’єктів господарювання в «тінь». Балансу інтересів досягнуто не буде. |
Рейтинг результативності досягнення цілей
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 2 Встановлення ставок місцевих податків та зборів згідно з проєктом рішення |
ОМС : надходження додаткових коштів до бюджету, спрямовані додаткові фінансові ресурси на соціально-економічний розвиток громади. Громадяни: сплата місцевих податків і зборів за обґрунтованими ставками, встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян. Суб’єкти господарювання : сплата податків і зборів за обґрунтованими ставками |
ОМС: витрати пов’язані з підготовкою регуляторного акта та його офіційним опублікуванням в друкованому засобі масової інформації. Громадяни: сплата податків за встановленими ставками. Суб’єкти господарювання : сплата податків за запропонованими ставками. Сумарні витрати становлять -18059,3 тис. грн. |
Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей : наповнення місцевого бюджету, збереження стабільного фінансового стану суб’єктів господарювання та забезпечення збереження робочих місць. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків та зборів |
ОМС : надходження додаткових коштів до бюджету, спрямовані додаткові фінансові ресурси на соціально-економічний розвиток громади. Громадяни: сплата місцевих податків і зборів за максимальними ставками, встановлення пільг по сплаті податків для окремих категорій громадян. Суб’єкти господарювання : збільшення кількості та обсягів послуг на території громади, поліпшення інфраструктури громади. |
ОМС: витрати пов’язані з підготовкою регуляторного акта та його офіційним опублікуванням в друкованому засобі масової інформації. Громадяни: сплата податків за встановленими ставками. Суб’єкти господарювання : сплата податків за максимальними ставками. |
Не вирішує проблем по сплаті податків. Надмірне податкове навантаження сприятиме переходу частини СПД в « тінь», окремі з них можуть взагалі припинити свою діяльність. Як наслідок, зменшення кількості робочих місць та розмір заробітної плати працівників. В подальшому це може призвести до зменшення обсягів надходжень до бюджету громади. |
Альтернатива 1 Збереження ставок місцевих податків та зборів на діючому рівні |
Відсутні |
ОМС: відсутні Громадяни: витрати на сплату податків за діючими ставками. Суб’єкти господарювання : Витрати на сплату податків за діючими ставками |
Останнє місце у рейтингу, так як ця альтернатива не вирішує проблем по сплаті податків. Збереження обсягів надходжень до бюджету громади на діючому рівні не дозволить в повному обсязі забезпечити виконання заходів програм соціально-економічного розвитку громади. Саме це в свою чергу призведе до підвищення соціальної напруги. |
Переваги обраної альтернативи
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 2 Встановлення ставок місцевих податків та зборів згідно з проєктом рішення |
Альтернатива є доцільною. Регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей. Податкове навантаження для платників місцевих податків та зборів не буде надмірним. Прийняття даного рішення дасть можливість досягнути балансу інтересів місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів. |
Зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів. |
Альтернатива 3 Встановлення максимальних ставок місцевих податків та зборів |
Дана альтернатива є неприйнятною. Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково. Надмірне податкове навантаження на суб’єктів господарювання знівелює вигоди від збільшення дохідної частини бюджету, а саме, може призвести до занепаду малого бізнесу на території громади. |
Зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів. |
Альтернатива 1 Збереження ставок місцевих податків та зборів на діючому рівні |
Дана альтернатива є неприйнятною, адже вона призведе до недостатнього наповнення бюджету Вапнярської територіальної громади. Це не дозволить в повному обсязі забезпечити виконання заходів програм соціально-економічного розвитку громади.
|
Зміни до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України та інших законодавчих актів. |
Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 – встановлення економічно- обґрунтованих місцевих податків та зборів, що є посильними для платників податків та забезпечить фінансову спроможність Вапнярській територіальній громаді.
5. Механізми та заходи, які забезпечать розв'язання визначеної проблеми
Запропоновані механізми регуляторного акту за допомогою , яких можна розв’язати проблему.
Основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми, є встановлення місцевих податків і зборів. Із кожного виду місцевого податку визначаються платники податку, об’єкти оподаткування , база оподаткування , ставка податку, строк сплати податку, порядок сплати, податкові пільги та порядок їх застосування.
При здійснення регуляторної діяльності розглядаються обґрунтовані пропозиції та зауваження до проєкту рішення, надалі суб’єктами господарювання, представниками територіальної громади у встановленому законом порядку.
Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акту.
1. Розробка проєкту рішення Вапнярської селищної ради «Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади » та АРВ до нього.
2. Проведення консультацій з суб'єктами господарювання.
3. Оприлюднення проєкту разом з АРВ та отримання пропозицій і зауважень.
4. Підготовка експертного висновку відповідальної комісії щодо відповідності проєкту рішення вимогами Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
5. Отримання пропозицій по удосконаленню від Державної регуляторної служби України.
6. Прийняття рішення на сесії Вапнярської селищної ради.
7. Оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку.
8. Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
Запропонований вихід із ситуації, що склалася відповідає принципам державної регуляторної політики, а саме: доцільності, ефективності, збалансованості, передбачуваності, принципу прозорості та врахування громадської думки.
За результатами проведених розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття зазначеного проєкту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеній в розділі І цього АРВ.
6. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги.
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб`єктів господарської діяльності не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків і зборів, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
Здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємства згідно з додатком 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта ( ТЕСТ МАЛОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА ), додаток 1 до АРВ.
7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Запропонований термін дії регуляторного акта не встановлений. В разі внесення змін до чинного законодавства України в частині справляння місцевих податків та зборів, відповідні зміни будуть внесені до даного регуляторного акта.
У разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків селищна рада не прийняла рішення про встановлення місцевих податків, такі податки справляються із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків. Враховуючи норми Бюджетного та Податкового кодексів України, якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
8. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Для відстеження результативності дії регуляторного акту основними є такі показники :
- розмір надходжень до місцевого бюджету, пов'язаних з дією акта ( податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плата за землю, єдиний податок з фізичних осіб-підприємців I,II групи ) в тис. грн. ;
- кількість суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія акта.
- розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичних осіб, пов’язаними з виконаннями вимог акту.
- рівень поінформованості суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта
Прогнозні показники результативності тис. грн.
п/н |
Назва показника |
У разі прийняття рішення про місцеві податки та збори ( у 2026 році ) |
||||
Всього за рік |
в т. ч. за квартал |
|||||
I |
II |
III |
IV |
|||
1 |
Разом надходжень до місцевого бюджету (очікуваний обсяг надходжень), в тому числі: |
18059,3 |
3188,0 |
4186,1 |
6966,8 |
3718,4 |
- Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
3767,8 |
950,2 |
820,3 |
947,0 |
1050,3 |
|
- Плата за землю |
4908,3 |
650,5 |
1300,1 |
2524,1 |
433,6 |
|
- Єдиний податок |
9327,5 |
1580,1 |
2058,4 |
3462,0 |
2227,00 |
|
- Туристичний збір |
30,7 |
7,2 |
7,3 |
8,7 |
7,5 |
|
|
- Транспортний податок |
25,0 |
- |
- |
25,0 |
-
|
2 |
Кількість суб`єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта |
1642
|
||||
3 |
Час, що витрачатиметься суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта, години на 1 суб’єкта . |
2,5 години
|
||||
4 |
Розмір коштів, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, який буде пов'язаний з виконанням вимог акта ( на сплату податку і на адміністративні витрати ) |
18 059 300 |
||||
5 |
|
Високий
|
9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту
Оцінка ефективності регуляторного акту буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного та періодичного відстеження результативності регуляторного акта відповідно до вимог статті 10 Закону України « Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності » та Методики відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 р. № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» ( із змінами від 16.12.2015 № 1151) та оприлюднюватиметься на офіційному веб-сайті Вапнярської селищної ради.
Метод проведення відстеження результативності:
Статистичний
Види статистичних даних, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності:
- аналітичні показники ГУ ДПС у Вінницькій області;
- інформація фінансового відділу Вапнярської селищної ради.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися шляхом здійснення аналізу статистичних даних за основними показниками результативності акта.
Повторне відстеження результативності регуляторного акту буде здійснюватися в період до одного року, після набрання чинності регуляторним актом. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюються із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час базового відстеження та у разі виявлення неврегульованих та проблемних питань буде розглядатись можливість їх виправлення шляхом внесення відповідних змін.
Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде проводитись раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта шляхом порівняння установлених кількісних значень показників результативності акта із значеннями аналогічних показників, що встановлені під час повторного відстеження.
У рамках статистичного методу відстеження, аналіз офіційної статистичної інформації, буде проводитися щодо розміру надходжень до селищного бюджету та кількості осіб, на яких поширюється дія акта.
Селищний голова Олександр ГОРЕНЮК
Додаток 1
до аналізу регуляторного впливу проєкту
рішення Вапнярської селищної ради « Про
встановлення місцевих податків та зборів
на території Вапнярської територіальної громади»
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
До АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проєкту рішення Вапнярської селищної ради
«Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вапнярської територіальної громади »
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання.
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб'єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з квітня 2025 р. по травень 2025 р.
Порядковий номер |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1 |
Робочі наради та зустрічі (опитування) |
3 |
Доведення до відома присутніх розрахунків та обґрунтування необхідності прийняття регуляторного акту. Обговорено запропоновані ставки податків. Отримано інформацію від представників мікро та малого підприємництва щодо необхідних ресурсів, а саме їх витрат (витрат часу та матеріальних) на запровадження регулювання. |
2 |
Робоча зустріч з представниками малого бізнесу |
1 |
Обговорено запропоновані ставки податків. |
3 |
Інтернет- консультації |
4 |
Ознайомлення представників малого бізнесу з запропонованими розмірами місцевих податків і зборів та отримання інформації про можливість сплати податків. |
4 |
Телефонні консультації |
14 |
Отримання інформації про встановлення ставок місцевих податків і зборів, обговорено та запропоновано залишити розмір ставок місцевих податків на рівні запропонованих. |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб'єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
кількість суб’єктів підприємництва, на яких поширюється регулювання - суб’єкта, в тому числі 165 суб’єкта малого підприємництва та 1477 суб’єктів мікро підприємництва.
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 (відсотків).
3. Розрахунок витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за п'ять років |
Оцінка "прямих" витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
0 |
0 |
0 |
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
0 |
0 |
0 |
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали) |
0 |
0 |
0 |
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
0 |
0 |
0 |
5 |
Інші процедури (сплата податків та зборів, визначених рішенням селищної ради у 2025 році), гривень |
10998,4 (розрахункова середня сума сплати податків одним суб’єктом малого підприємництва за умови встановлення ставок згідно запропонованого проєкту) |
0 |
0 |
6 |
Разом |
10998,4 |
0 |
0 |
7 |
Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
1642 |
0 |
0 |
8 |
Сумарно |
18 059 300,0 |
0 |
0 |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб'єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування (Для розрахунку вартості 1 людино-години використовується мінімальна заробітна плата , що згідно прогнозу у 2025 році становитиме 8000 грн. та у погодинному розмірі 48,0 грн., відповідно до Бюджетної резолюції затвердженої Кабінетом Міністрів України). |
||||
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання |
1год*48,0 = 48,0 грн. |
0 |
0 |
10 |
Процедури організації виконання вимог регулювання: Внесення змін до внутрішніх процедур обліку та звітності |
0,5год*48,0 = 24,0 грн. |
0 |
0 |
11 |
Процедури офіційного звітування |
1год *48,0 =48,0 грн. |
0 |
0 |
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
0 |
0 |
0 |
13 |
Інші процедури (уточнити) |
0 |
0 |
0 |
14 |
Разом |
120,0 грн. |
0 |
0 |
15 |
Кількість суб'єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
1642 |
0 |
0 |
16 |
Сумарно |
197 040,0 |
0 |
0 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб'єктів малого підприємництва.
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України.
Органи місцевого самоврядування наділені повноваженням лише встановлювати ставки місцевих податків (зборів), не змінюючи порядок їх обчислення та інші адміністративні процедури.
4. Розрахунок сумарних витрат суб'єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
(тис. грн.)
Порядковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
За п'ять років |
1 |
Оцінка "прямих" витрат суб'єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
18 059 300,0 |
Х |
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб'єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
197 040,0 |
Х |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
18 256 340,0 |
Х |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб'єктів малого підприємництва |
0 |
Х |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання |
18 256 340,0 |
Х |
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
На основі аналізу визначено, що зазначена сума платежів є прийнятною для суб’єктів малого підприємництва, а впровадження компенсаторних (пом’якшувальних) процедур не потрібно.
Селищний голова ________________ Олександр ГОРЕНЮК