ПРОЦЕС ОПТИМІЗАЦІЇ ШКІЛЬНОЇ МЕРЕЖІ ТРИВАЄ
Процес оптимізації закладів загальної середньої освіти в Вапнярській громаді офіційно розпочато. Вапнярська територіальна громада наразі - на шляху створення опорної школи та її філій. Це обговорювалося на нараді Відділу освіти, культури, молоді та спорту Вапнярської селищної ради, яка відбулася 12 березня за сприяння селищного голови та за участі керівників закладів загальної середньої освіти, представників селищної ради та старостів сіл (з більш детальнішою інформації про нараду можна ознайомитися на офіційному сайті Вапнярської селищної ради за посиланням https://vapnyarska-gromada.gov.ua/news/1615800272/). Минулого разу було погоджено створення в громаді опорної школи та розглянуто оптимальні шляхи та схеми їх створення та функціонування. Отож, перший крок з даного питання уже зроблено. А 31 березня відбулося засідання робочої групи і до процесу обговорення оптимізації мережі ЗЗСО долучилися ще й голови батьківських комітетів шкіл, члени робочої групи із питань оптимізації. Як проінформувала присутніх начальник Відділу освіти, культури, молоді та спорту Світлана Ревтюх, попередньо було проведено детальний аналіз стану освітньої мережі, зокрема значну увагу було приділено фінансовому забезпеченню навчальних установ. «Розроблено та затверджено план заходів з питань оптимізації освітньої мережі відповідно до освітніх потреб населення та соціально-економічних умов Вапнярської ТГ. Позачерговою 7 сесією 8 скликання від 10.03.2021р. №240 затверджено Положення про опорний заклад освіти Вапнярської ТГ його філій. Також сесійно затверджено Порядок проведення конкурсу на визначення опорного закладу освіти та Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу загальної середньої освіти Вапнярської територіальної громади». – зазначила начальник Відділу.
Задля прозорості і відкритості процесу оптимізації, унеможливлення одноосібності дій також затверджено робочу групу з питань оптимізації та комісію з питань проведення конкурсу на визначення опорного закладу. Паралельно із цієї паперовою діяльність здійснювалося живе спілкування, зокрема в онлайн форматі з представниками Вінницького регіонального відділення Асоціації міст України за участі Департаменту гуманітарної політики Вінницької ОДА(колишній Департамент освіти і науки ОДА), телефонні консультації з помічниками народного депутата Лариси Білозір, з державними реєстраторами, з колегами інших ТГ, які уже завершили процедуру оптимізації або на стадії її завершення тощо.
Наразі освіта перебуває на стадії реформування, тому зіткнення із «підводними каменями» під час створення опорної школи та її філій - річ побічна та сьогоденна. Як зазначила Світлана Ревтюх, «каменем спотикання» на цьому шляху постало, зокрема, питання термінології з: як правильно класифікувати чи по простому назвати дані установи, враховуючи, що реформа шкільної освіти триває, при цьому передбачає кілька етапів. Також доповідачка звернула особливу увагу на те, що Закон України «Про освіту», прийнятий Верховною Радою України у 2017р. є базовим, закон «Про повну загальну середню освіту прийнятий 16 січня 2020р. є спеціальним. Варто знати, що при колізії (явній суперечливості) норм базового Закону «Про освіту» і норм спеціального Закону «Про повну загальну середню освіту» пріоритет у правозастосуванні мають норми спеціального закону (лист МОНу № 1/9 – 201 від 08.04.2020р. «Щодо нагальних питань впровадження, Закону України «Про повну загальну середню освіту»). Дані роз’яснення подані з врахуванням того, що Закон України «Про повну загальну середню освіту» містить багато новацій, передбачає суттєве реформування мережі ЗЗСО, збільшує їхню автономію, містить відcильні норми, прикінцеві та перехідні положення, а деякі норми потребують негайного практичного висновку. Правові колізії у питанні створення опорного закладу та його філій існують. Так відповідно до закону «Про освіту» не вживаються терміни «I ступінь», «I – II ступінь», «I – III ступінь». Закон містить терміни «початкова школа» - (1-4 класи ), «гімназія» - ( 5-9 класи ), «ліцей» - ( 10-12 класи ).
До цього часу не затверджено Положення про ліцей, створення якого передбачається на 50 тис. населення, по чотири 10-х класів (абзац 8 частини 1, ст. 32), засновником якого є обласна, міська ради (тобто ступені відмінено, положення про ліцей ще не є дієвим) . В умовах активного впровадження адміністративно – територіальних реформ та розширення повноважень сільських, селищних та міських рад у збільшених районах, надважливим є питання спроможності органів місцевого самоврядування як засновників закладів освіти забезпечувати доступність повної загальної середньої освіти. Зважаючи на дієвість механізму законодавчих обмежень повноважень органів місцевого самоврядування з питань реформування оптимальної та ефективної мережі ЗЗСО, МОН співпрацює з Комітетом Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій щодо необхідних змін до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» (проєкт Білозір).
Не всі положення Закону «Про повну загальну середню освіту» набрали чинності з дня, наступного за днем його опублікування, тобто з 18 березня 2020р. Так, зокрема з 01.09.2024р. набирають чинності такі пункти Закону:
-початкова школа має функціонувати як окрема юридична особа або структурний підрозділ гімназії (абзац 5 частини першої ст.35);
- гімназія та ліцей мають функціонувати як окремі юридичні особи (абзац 6 частини першої ст.35);
- як виняток, за рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової середньої освіти (абзац 7 частини першої ст.35). Ця норма набирає чинності одночасно з набранням чинності всіх Законів, проте вона не змушує засновників закладів освіти приймати наразі якісь спеціальні рішення щодо функціонування ліцеїв. Ліцей з можливістю здобуття в ньому базової середньої освіти – це скоріше виключення, аніж правило. Чекаємо окремого положення про ліцей, затвердженого Кабміном України.
Важливим є також коментар міністра Сергія Шкарлета про переведення учнів до 10-11 класів та переформатування мережі закладів середньої освіти, яке здійснюють місцеві органи влади , і мова зовсім не йде про масове закриття шкіл, і всі дев’якласники матимуть змогу вступити до 10 класів. А повністю вирішити цю проблему високопосадовці планують до 2027 року.
Таким чином стає зрозумілим, що процес оптимізації знаходиться на перехідному етапі, який дозволяє органам місцевого самоврядування приймати відповідні рішення щодо освітніх потреб населення та соціально-економічних умов Вапнярської ТГ.Ці рішення також важливі і вигідні в фінансовому плані – судячи з доповіді головного бухгалтера Відділу освіти, культури, молоді та спорту Юлії Тарчевської (дивіться відео) щодо економії коштів державної субвенції і місцевого бюджету при створенні опорної школи та її філій, щодо розрахункової наповнюваності класів. Цей процес не лише залучить додаткові кошти освітньої субвенції, а й унеможливить дефіцит бюджету по малокомплектних школах, дофінансування на оплату праці педпрацівникам здійснюватиметься з разі нагальної потреби, додатково з місцевого бюджету. Проте цей процес, як озвучив селищний голова Олександр Горенюк, не лише значно зекономить кошти громади, а головне – дасть можливість дітям отримати якісні знання та зробити їх конкурентоздатними під час вступу у вищі заклади освіти.
З цим погоджуються керівники закладів загальної середньої освіти Вапняської громади, які також висловили свою думку з цього приводу – Водвуд В.М., Іванчихін А.М, Шумлянська І.В., Замощенко Н.О., Сидорчук Т.О. Всі одностайні в прийняті рішення щодо необхідності створення опорної школи та її філій, а також розуміють, що цей процес необхідний в сьогоднішніх умовах реформування освітньої галузі. До обговорення також активно долучилися старости, голови батьківських комітетів, зокрема Вапнярських шкіл, Височанської школи. Вони мали можливість не лише висловили свою позицію, внесли свої зауваження в процес оптимізації шкільної мережі, й разом з тим отримати вичерпні юридичні, фінансові роз’яснення щодо подальшого функціонування закладів загальної середньої освіти, де навчаються їхні діти.
Врешті-решт всі присутні дійшли одностайності при розгляді проєкту-схеми створення опорної школи та її філій, і зупинилися на оптимальній: створення опорної школи на базі Вапнярської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 та 3 філій - на базі Височанської, Марківської шкіл та НВК «Вапнярська ЗОШ І-ІІІ ст № 3-ДНЗ», і як наслідок- відокремлення закладу дошкільної освіти як юридичної особи – від останньої а Вапнярська ЗОШ І-ІІІ ст. № 1 так і залишається самостійною і автономною. Під час цього процесу будуть враховуватися, як зазначила начальник Відділу освіти Світлана Ревтюх, і побажання батьків щодо профільності закладів, зокрема навчання дітей в 10-11 класах та їх результативне якісне здобуття освіти в закладі по профілю, довезення дітей тощо.
«Подальший процес обговорення має бути толерантним, виваженим та раціональним», - до такого подальшого руху в плані інформаційних обговорень, громадських слухань, які в зв’язку з карантинними обмеженнями пройдуть у онлайн форматі (до якого можна долучитися всім небайдужим жителям Вапнярської громади), закликав селищний голова Олександр Горенюк. Адже за його словами, процес змін та реформ – панорамний та завжди торкається громадськості, яка в цьому процесі повинна себе проявити не лише толерантно, а й етично виважено та раціонально у висловлюваннях та думках.
Створення опорної школи і її філій | Завантажити |
« повернутися до розділу «ВІДДІЛ ОСВІТИ, КУЛЬТУРИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ»